Bezpečná přeprava a citlivý přístup při nakládání koní – 1. část

Se svými koňmi necestuji příliš často, ale párkrát už jsme jeli. Musím říci, že jsem ale vždy byla víc nervózní než samotní koně. Šlo mi o to, aby naložení koní proběhlo v klidu, bez stresu a samotná cesta pro ně byla pohodlná a bezpečná. To všechno jsem našla pouze u jednoho přepravce.

Vyhledala jsem proto odborníka v oboru, pana Pavla Čechovského, a zeptala se ho na pár otázek.

  • Co všechno musí mít, znát a umět poskytovatel přepravy?

„Poskytovatel přepravy“ je zajímavý pojem. Může totiž obsahovat profesionálního, schváleného přepravce koní (zvířat), ale i alternativního přepravce, (ne-)podnikatele, který si na truc ministru financí přilepšuje bez jakýchkoli certifikací a povolení.

Zřejmě se shodneme, že správná, bezpečná a obecně bezproblémová bude profesionální přeprava se zodpovědným řidičem, zkušeným koňákem, odborníkem, který je sám proškolen a jehož přepravníky schválily kontrolní orgány. Certifikovaný přepravce musí prioritně projít Odborným kurzem pro získání osvědčení o způsobilosti pro řidiče a průvodce silničních vozidel přepravující zvířata. I v případě, že úspěšně složí závěrečnou zkoušku a od ÚKOZ obdrží Osvědčení o způsobilosti pro řidiče a průvodce (má trvalou platnost), ještě stále není certifikovaným přepravcem a neměl by tedy tuto činnost vykonávat komerčně! Profesionálem se stane až poté, co mu příslušná KVS zkontroluje/schválí přepravníky a vozidla a vydá Povolení dopravce a Osvědčení o schválení pro krátkodobé, nebo dlouhodobé cesty do- nebo nad 8 hodin cesty /má časově omezenou platnost).

Vybavení profi přepravy schválené pro cesty nad 8 hodin

A také velepodstatné Osvědčení o schválení silničního dopravního prostředku (má také časově omezenou platnost).  Nyní má schválený přepravce jedinečné osmimístné registrační číslo, které se potom uvádí na všechny průvodní dokumenty – TRACES apod. a je uveden registru přepravců na webu SVS. (V této souvislosti upozorňuji a varuji před „rádobypřepravci“, kteří se prezentují jako certifikovaní profesionálové, ale vzhledem k tomu, že nejsou uvedeni v registru na SVS, jedná se pouze o načerno podnikající subjekty).

Kromě této veterinární legislativy musí profesionální přepravce dodržovat i klauzule živnostenského zákona, tzn., že musí mít živnostenské oprávnění na daný druh autodopravy. Dále samozřejmě musí splňovat podmínky silničního zákona – takže vlastní Osvědčení o profesní způsobilosti, Potvrzení zdravotní způsobilosti, správný druh řidičského oprávnění, vozidlo, které může táhnout daný koňovlek a podléhá-li povinnosti, tak i záznamové zařízení (tachograf).

Obr.2

Kamerový monitorovací systém, nezbytný pro přepravu cizích koní

Tímto jsme vyjmenovali, co musí přepravce splňovat a nyní již k praktičtějším záležitostem – co vše mít s sebou. Solidní přepravce má uzavřeno pojištění přepravovaných koní, které by v případě potřeby pokrylo vzniklé škody. Pro všechny, kdo převáží cizí koně, by mělo být samozřejmostí sledování přepravovaných koní kamerovým systémem. Díky němu může doprovod reagovat na případnou krizovou situaci uvnitř kamionu nebo vleku, ale třeba i jen sledovat, jak se svěřenci během cesty chovají a jak reagují na různé podněty a situace. Na základě tohoto pozorování jim potom může řidič cestování ulehčit nebo alespoň minimalizovat situace, které by cestu znepříjemňovaly.

 

Obr.3

Středová přepážka mezi hlavy koní. Mobilní, neprůhledná, neprodyšná, skladná

Já osobně vozím jakousi „stálou výbavu“ – lopatu a koště, rezervu a klíč na kola, síť na seno, vědro, lonže nebo vhodná lana pro usnadnění nastoupení, přepážku mezi hlavy koní, vazáky k uvázání koní, pro případ potřeby náhradní vodítka a ohlávky, základní výbavu koňské lékárničky, na dlouhé, nebo vícedenní cesty zásoby krmiva, sena a vody.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Základní vybavení palubní lékárny pro 1.pomoc

Více informací o tom, co musí splňovat přeprava koní, najdete např.  zde .

Otázku „Co musí znát a umět přepravce?“, si dovoluji zevšeobecnit na „Jak poznat dobrého koňopřepravce?“

Jak bychom si mohli představovat takového opravdu dobrého „poskytovatele přepravy“? Zřejmě to bude osoba (lhostejno, zda muž, či žena) zkušená, jak v řízení kamionu nebo soupravy s vlekem, tak i v práci s koňmi. Předpokládám, že každý soudný člověk by své miláčky raději svěřil dlouholetému řidiči-koňákovi, než mladé slečně, která teprve před týdnem napočtvrté se štěstím složila řidičské zkoušky B+E. Kromě těchto zkušeností s řízením a manipulací s (cizími) koňmi nesmíme zapomenout zmínit i potřebnou asertivitu vůči roztodivným majitelům koní, se kterými bývá často více práce, než s koňmi samotnými. Neustále opakovaný pojem „zkušenost“ má nenahraditelný a někdy i životně důležitý význam v okamžiku, kdy se při přepravě přihodí něco nepředvídaného, abnormálního, nebezpečného – kůň se začne chovat sebedestruktivně, padá, snaží se vykopat z přepravníku, havárie atd., atd. Tehdy musí nastoupit ona nenahraditelná zkušenost a přepravce musí vědět co, jak a kdy udělat, aby se koni (koním) pomohlo. Třeba i zpacifikovat a zkoordinovat k nutné spolupráci ty ostatní nezkušené, vřeštící a omdlévající…
Obecně se dá konstatovat, že pokud na přepravu zákazník osloví schváleného přepravce, nemůže sáhnout vedle. Jak bylo uvedeno výše, profesionálové jsou kontrolováni nejen co do znalostí, ale i z hlediska stavu, funkčnosti a vybavenosti přepravníků.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vybavení profi přepravy schválené nad 8 hodin – odzadu: kamera, střešní okno, ventilátor

Obr.6

Přepravce si musí umět poradit i s problémovým koněm

Mají obrovské a nesrovnatelné zkušenosti s přepravou i problémových jedinců, musí bojovat o zákazníka, proto mají techniku čistou a v perfektním stavu, jsou ochotni radou i osobně pomoci při manipulaci s problémovějším koněm … Splňují legislativní požadavky, takže se nemůže stát, že by jim kontrolní orgány zakázaly další jízdu. Ti opravdu solidní svým přístupem potvrzují, že svoji práci berou jako poslání a službu, zejména koním, kteří případnou nejnutnější přepravu snáší po psychické stránce jen velmi těžce. Přístup takového člověka lze rozpoznat již při prvním kontaktu např. po telefonu. Častokrát, když je sám obsazen, doporučí jiného schopného kolegu, a i to by nám mohlo být vodítkem, jak poznat, že jde o opravdového srdcaře, kterému nejde jen o rychlý výdělek.
V rámci spravedlivé objektivity však musím uvést, že zcela nezatracuji ani neoficiální (necertifikované) přepravce koní. Mnozí z nich jsou velmi kvalitními koňáky, kteří již mnoho let brázdí české silnice se soupravami tažného vozidla a koňovleku. Mají velké zkušenosti, poradí (si) i s problémovým koněm…, jen z nějakého důvodu prostě nechtějí toto podnikání zoficiálnit.
Nesmíme zapomenout ani na fakt, že v některých regionech zkrátka profesionálové – přepravci jednoduše nejsou a majitelé koní tak chtíc-nechtíc musí v případě potřeby sáhnout po alternativním řešení.

 

Ať už sáhnete po o něco dražší jistotě profesionála, nebo zariskujete s levnější variantou „amatéra“, v obou případech přeji Vám i Vašim koním bezpečnou a bezproblémovou přepravu. Naši koně si to zaslouží!

 

Autor, foto: Pavel Čechovský

O autorovi:
Pavel Čechovský – profesionální certifikovaný přepravce, jehož firma Horse Taxi  již přes 20 let brázdí s naloženými koňmi Českou republiku, ale i ostatní evropské země. Kromě běžné přepravy se již mnoho let a se značnými úspěchy zabývá nápravou přepravy problémových jedinců. Většinou se jedná o koně, které nelze naložit. Na rozdíl od ostatních trenérů však koně napravuje na základě precizního rozboru jejich psychologie a řeší i komplikace během cesty. Nejčastěji jde o následek jízdy nezkušeného řidiče nebo jiné trauma prožité v průběhu cesty (autonehoda apod.). Na principech spravedlivé náročnosti předává nepřeberné zkušenosti v rámci nového projektu Hipotéka přepravy koní. Jde o seriál přednášek a seminářů pro kolektivy, ale i stáží pro jednotlivce, osvětu na internetu ale i v odborných časopisech. Mezi jezdeckou veřejností je znám také jako spoluzakladatel projektu Pet & Horse Emergency a provozovatel Koňské Záchranky .